تاکسی های اینترنتی سرویس های تاکسیرانی جدید در دنیا هستند که اسنپ و تپسی با الگو برداری از سرویس هایی نظیر اوبر در ایران راه اندازی و فعالیت میکنند.
اسنپ و تپسی چیست؟
گروه فناوری: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت و گوشی های هوشمند ، بعضی از شرکت ها اقدام به طراحی اپلیکیشنهایی کردند که میتوان با آنها بصورت آنلاین به به آژانس های مجازی دسترسی داشت و از تاکسی های اینترنتی استفاده کرد حالا یک رقیب تازه داخلی دیگر هم جدیتر وارد ناوگان مسافربری شهر تهران شده است.
این اپلیکیشن ها کاری میکنند که تمام سطح شهر برایتان مثل یک آژانس باشد و رانندههای خوب و مطمئن آژانس هرجایی که شما بخواهید، جلوی پایتان ترمز بزنند. «تاکسی یاب» یا «اسنپ»، یک برنامه تلفن همراه است که با کمک آن میتوانید یک راننده مطمئن تاکسی را پیدا کنید و از خدماتش استفاده کنید. اما پول کمتری هم بپردازید. درست مثل یک آژانس اما با قیمتی به مراتب کمتر.
در ادامه میتوانید با سه اپلیکشن معروف در این زمینه آشنا شوید.
اسنپ چیست؟
با اپلیکیشن اسنپ شما تمامی رانندگان اطرافتان را به صورت زنده میبینید. فقط کافیست مبدا و مقصدتان را مشخص کرده و درخواست اسنپ دهید تا نزدیکترین خودرو شما را تا مقصد همراهی کند. به وسیله پرداخت آنلاین و اعتباری دیگر نیازی به پول نقد نیست و شما به راحتی میتوانید هزینه سفر خود را از طریق کارت اعتباری و افزایش اعتبار حساب کاربری خود پرداخت کنید.
اوبر چیست؟
اوبر یک سرویس هم سفری آنلاین مستقر در سان فرانسیسکو است. اپ موبایل تلفن هوشمند به طور خودکار، مسافرین را با نزدیکترین راننده مرتبط میسازد و موقعیت مسافر را به راننده میفرستد.اوبر جزء اولین شرکت های تاکسی های اینترنتی میباشد.
مشتریان از طریق اپ تلفن تقاضای سواری کرده و موقعیت راننده خود را ردیابی میکنند. رانندگان اوبر از خودروی شخصی خود استفاده میکنند. این سرویس در اوت ۲۰۱۶ در ۶۶ کشور و ۵۳۶ شهر در سطح جهان در دسترس است. اپ اوبر به طور خودکار کرایه را محاسبه کرده و پرداختی را به راننده منتقل میکند.
تپسی (TAP30) چیست؟
تپسی (TAP30) یکی از سامانه های هوشمند درخواست تاکسی های اینترنتی است که در حال حاضر در شهرهای تهران و کرج و اصفهان خدمات خود را ارائه میدهد. تپسی از طریق اپلیکیشن موبایل و پنل سازمانی، شما را با سفیران (رانندگان) مرتبط میسازد. شما به راحتی، با دو کلیک میتوانید درخواست خودرو دهید و سفری با کیفیت، ایمن و ارزان را تجربه کنید.
میلاد منشی پور (Managing Director) با همکاری دکتر حمید مهینی (Technical Director) و هومن دمیرچی (Director of Operations) شرکت تپسی را با جذب نیروی متخصص در بخش فناوری اطلاعات، بازاریابی و آموزش راهاندازی کردند. امروز تیم مجرب تپسی در بخش های مختلف به صورت تمام وقت پشتیبان مسافران و سفیران خود است.
تاکسیهای اینترنتی چه اطلاعاتی از مسافران خود دارند؟
نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت:
اوبر (Uber) سالها برنامهای اجرا کرده که طی آن، مشتریان را شناسایی می کند. به طور مشخص دولتیها یا افرادی که مرتبط با نهادهای قانونی هستند جزو این مشتریها هستند.
اوبر روشهایی را برای شناسایی مشتریهای خاص خود دارد که در نوع خود جالب است، از جمله:
ایجاد یک فنس جغرافیایی در اطراف مکانهای مربوط به مشتریان خاص
مانیتور کردن کاربرانی که به طور مداوم، اپ اوبر را باز و بسته میکنند
بررسی اطلاعات کارت اعتباری کاربر و شناسایی مواردی که به نهادهای مالی پلیس مربوط هستند
شناسایی تلفنهای متعدد متعلق به یک شخص
بررسی پروفایل مشتری در شبکههای اجتماعی
بعضی از موارد بالا در حیطه تحلیل رفتار کاربر (User Behavior Analytics) قرار میگیرند، که شاخه مهمی در مانیتورینگ امنیت به حساب می آید.
استقبال مردم از اسنپ و تپسی همانند اوبر
با مرور قابلیتها و ویژگیهای اسنپ و اوبر شباهت بسیار زیادی در ارائه خدمات بین این دو سرویس اینترنتی دیده میشود که حالا به شدت با استقبال مردم تهران مواجه شدهاند. هرچند که مخالفتهای بسیاری هم در پی دارند.
با وجود اختلافات بسیار درباره حضور این نوع از سیستم سفرهای درون شهری اما به نظر میرسد محبوبیت آنها بین مردم اصلیترین دلیل برای ناتوانی در توقف فعالیت آنها بخصوص از طرق قانونی است. به هر حال نرخ پایینتر اسنپ و تپسی در ایران منجر نشد که تاکسیها و آژانسها نسبت به کاهش نرخ خود اقدام کنند تا فعالیت حمل و نقل در فضایی رقابتی در نهایت منجر به جلب رضایت مشتری شود. بنابراین استقبال ار اسنپ و تپسی و تاکسی های اینترنتی بیشتر و بیشتر شد.
البته که این اختلافها درباره اوبر هم نمود پیدا میکند. به عنوان مثال شکایت قانونی رانندههای تاکسیهای معروف سیاه لندن به دادگاه عالی مبنی بر عدم استفاده اوبر از تاکسی متر و در نتیجه غیر قانونی بودن راه به جایی نبرد تا دادگاه عالی رای به قانونی بودن فعالیت اوبر در کلان شهری مانند لندن بدهد.
در رأی دادگاه عالی لندن موضوع اینطور تعریف میشود که تاکسیمتر دستگاهی نیست که سیگنالهای جیپیاس را دریافت کند و سپس دیتاهای آن را برای سروی در خارج از محدوده خودرو ارسال کند. در واقع در این سیستم کرایه خودرو بر اساس دادههایی که به سرور اصلی ارسال میشود از جمله مسافت سفر و زمان آن محاسبه خواهد شد.
منبع: bultannews.com