امروز : جمعه , ۱۸ آبان ۱۴۰۳

با مهمترین قطعات خودرو آشنا شوید(قسمت سوم)

قصد داریم تا برخی از مهمترین قطعات اتومبیل را که در مکانیکی با آنها سر و کار خواهید داشت را به همراه تصویرشان به شما معرفی کنیم.

آشنایی با قطعات مهم در خودرو

آیا تا بحال به این فکر کردید که قطعاتی مثل واترپمپ یا دینام چه شکلی هستند؟ قطعات خودرو که شاید هر از گاهی به مشکل برخورده و نیاز به تعویضشان باشد چه کاری انجام می‌دهند و چه ظاهری دارند؟

وقتی که خودروتان دچار مشکل شده و به مکانیک مراجعه می کنید احتمالا مکانیک پس از بررسی و عیب یابی خودرو، به شما بگوید که قطعاتی از خودرویتان باید تعویض شوند، ممکن است نام‌هایی چون آلترناتور، پلوس، میل سوپاپ و یا کالیپر به گوش شما بخورد. در اینجا قصد داریم تا برخی از مهمترین قطعات اتومبیل را که در مکانیکی با آنها سر و کار خواهید داشت را به همراه تصویرشان به شما معرفی کنیم.

میل لنگ

میل لنگ

میل لنگ یکی از مهمترین اجزای پیشرانه‌های احتراق داخلی است و وظیفه‌ی اصلی آن تبدیل حرکت خطی پیستون‌ها به حرکت دورانی است. درست همانند میل سوپاپ، میل لنگ نیز یک قطعه‌ی مصرفی نیست و به ندرت پیش می‌آید که خراب شود اما اگر روغن کافی به برینگ‌های میل لنگ نرسد می تواند سبب آسیب به برینگ‌ها و خود میل لنگ شود. بسته به نوع خودرو میل لنگ می‌تواند ارزان بوده یا بسیار گرانقیمت باشد (همانند بی‌ام‌و ) اما به هر حال این را باید مد نظر داشت که برای تعویض آن لازم است تا پیشرانه کاملا باز شود. یکی از بد شانسی های دیگری که در خصوص میل لنگ می تواند اتفاق بیافتد بریدن میل لنگ است، البته بریدن میل لنگ خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد.


کاسه نمد سر میل لنگ

کاسه نمد سر میل لنگ

میل لنگ خودرو دارای دو کاسه نمد (اورینگ یا پکینگ هم نامیده می‌شود) است که یکی در انتهای میل لنگ و در سمت جعبه دنده و دیگری در سر میل لنگ و درست در پشت پولی سر میل لنگ قرار دارد، وظیفه‌ی این کاسه نمدها آب بندی میل لنگ از لحاظ روغن است. اگر از این کاسه نمدها روغن به بیرون نشت کند آنگاه باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.
 

قفل مرکزی

قفل مرکزی

خرابی قفل مرکزی خودرو خیلی نگران کننده نیست چون در صورت از کار افتادن موتور آن همچنان می توانید بصورت دستی و با استفاده از کلید درها را قفل یا باز کنید. موتور قفل مرکزی خیلی به ندرت خراب می‌شود و اگر از کار بیافتد ممکن است که ایراد از اتصالات و سیم کشی آن باشد و نه خود موتور. به هر صورت اگر موتور قفل مرکزی نیز خراب باشد خیلی جای نگرانی نداشته و به راحتی می توان آن را تعویض کرد.
 

میل گاردان

میل گاردان

میل گاردان در خودروهای محرک جلو وجود ندارد و تنها در خودروهای محرک عقب و چهارچرخ محرک دیده می‌شود. وظیفه‌ی میل گاردان انتقال نیرو و گشتاور از جعبه دنده به دیفرانسیل است. ایراداتی که ممکن است برای میل گاردان پیش بیایند یکی خرابی نگه دارنده‌ی مرکزی و دیگری خرابی اتصالات (یا همان چهارشاخ گاردان) است. نگه دارنده‌ی مرکزی میل گاردان به سادگی تعویض می‌شود اما خرابی اتصالات گاردان یک ایراد بسیار جدی است و ابیتدا با تولید صدا از زیر خودرو شروع شده و در بدترین حالت می تواند با کنده شدن اتصالات یک فاجعه‌ به بار بیاورد.


واحد کنترل موتور

واحد کنترل موتور

واحد کنترل موتور نام‌های دیگری چون ECU و DME نیز دارد. خود ECU به ندرت خراب می‌شود و معمولا تنها خطاهای نرم افزاری در آن پدیدار می‌شوند که با یک دستگاه دیاگ قابل رفع هستند. در صورت خراب شدن خود ECU نیز قیمت آن کاملا وابسته به برند خودروی شما است و می‌تواند ارزان و یا بسیار گران باشد.

 

منبع: زومیت