امروز : یک شنبه , ۰۲ دی ۱۴۰۳

این خودرو های زیان آور

به این دلایل استفاده از خودروی شخصی در تهران چندان هم بصرفه نیست

استفاده از خودروی شخصی، وسایل حمل ‌و نقل عمومی یا تاکسی‌های آنلاین؟

برخلاف تصور خیلی‌ها استفاده از خودروی شخصی برای ترددهای روزانه هزینه سنگینی دارد و استفاده از تاکسی‌های آنلاین نسبت به خودروهای شخصی به مراتب به صرفه‌تر است! فرض کنید شما یک خودروی ٢٠۶ تیپ دو و تازه نفس در اختیار دارید که دائم شما را به تعمیرگاه نمی‌کشاند، هزینه رفت و آمد برای یک مسیر ثابت حداقل چیزی حدود ١٣,۵‌میلیون تومان در‌سال می‌ شود. این هزینه برای تاکسی‌های آنلاین حدود ٨‌ میلیون تومان است و برای وسایل حمل‌ و نقل عمومی چیزی حدود ٢.۵‌میلیون تومان هزینه دارد. حال اگر به این هزینه‌ها زمان از دست رفته را نیز اضافه کنیم، به راحتی متوجه می‌شوید که استفاده از خودروی شخصی در تهران چندان هم بصرفه نیست.

هزینه‌های یک ساله  استفاده از خودروی شخصی چقدر است؟

برای نگهداری خودرو در یک سال هزینه های متعددی وجود دارد. اولین هزینه مربوط به بیمه است؛ بیمه شخص ثالث و بدنه، اما  بیمه برای مصرف‌کننده چقدر هزینه دارد؟
هزینه بیمه شخص ثالث برای یک خودروی ٢٠۶ صفر کیلومتر در سال جاری حدود ٢‌ میلیون و ۵٠٠‌ هزار تومان بوده است. اگر خودرو شما زیر ٧‌سال عمر دارد و مثلا دارای تخفیف شش ساله است، هزینه بیمه تقریبا تا یک‌ میلیون و ۵٠٠- ۶٠٠‌ هزار تومان کاهش دارد.  ما به طور میانگین این هزینه را ٢‌میلیون تومان فرض می‌کنیم.

هزینه‌ای که برای بیمه بدنه خودرو با پوشش بیمه‌ای متعارف توسط شرکت‌های بیمه‌ای دریافت می شود بین ۴٠٠ تا ٧٠٠‌ هزار تومان است. ما در این‌جا میانگین را ۵٠٠‌ هزار تومان در نظر می‌گیریم.

به لیست هزینه‌های خودرویتان هزینه‌هایی چون تعمیر و عوارض و خلافی و در برخی موارد تصادف را هم اضافه کنید. ما فرض می‌کنیم که شما یک راننده تقریبا قانونمند هستید و تصادفی در‌سال نخواهید داشت. هزینه عوارض خودرو چیزی بین ۵٠ تا ۶٠‌هزار تومان برای خودروی ٢٠۶ است. میزان خلافی خودرویتان را هم ٣٠٠ هزارتومان در‌سال در نظر می‌گیریم.

در حالت خوب خودرویتان هیچ مشکل فنی هم ندارد و برای نگهداری آن هزینه تعویض روغن و فیلترها، ضدیخ و سرویس سالانه و تعمیرات جزیی را انجام می‌دهید. جمعا برای آن ها ۵٠٠‌هزار تومان هزینه سالانه در نظر می‌گیریم.

حال فرض کنید که در ماه ٢ باک ۵٠ لیتری بنزین مصرف می‌کنید، با احتساب قیمت لیتری ١٠٠٠ تومان بنزین، در ماه ١٠٠ لیتر می‌شود که درواقع ماهانه ١٠٠‌هزار تومان هزینه بنزین شما می‌شود. با این تفسیر هزینه سالیانه آن یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان می‌شود.

جمع این هزینه‌ها چیزی حدود ۴‌میلیون و ۵٠٠‌هزار تومان می‌شود.

سود بانکی قیمت خودرویتان چقدر می‌شود؟

خرید خودرو سرمایه‌گذاری نیست، زیرا به‌طور معمول با استهلاک خودرو و افت مدل آن از قیمتش کاسته می‌شود. اگر بخواهیم پول خرید خودرو را به چشم سرمایه در نظر بگیریم و آن را در بانک سپرده‌گذاری کنیم،

ببینیم با خرید خودرو چه سودی را سالانه از دست می‌دهید

قیمت یک دستگاه پژو ٢٠۶ تیپ دو حدود ۶٠‌میلیون تومان است، اگر این مبلغ را با سود قانونی ١۵‌درصد در یک حساب سپرده یک ساله بخوابانیم، سودی حدود ٩‌میلیون تومان در سال می شود. درواقع شما با خرید یک خودرو ٢٠۶ سالانه ٩‌میلیون تومان سود بانکی را هم از دست می‌دهید.
در مجموع اگر بخواهیم سود بانکی خواب سرمایه و هزینه‌های استفاده از خودرو را در نظر بگیریم، سالانه چیزی حدود ١٣‌میلیون و ۵٠٠‌هزار تومان هزینه رفت و آمد با  خودروی شخصی‌تان می‌شود.

تاکسی‌های آنلاین هزینه کمتری نسبت به خودروی شخصی دارند

فرض کنید از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا تاکسی‌های آنلاین استفاده کنیم. به طور مثال اگر  از مرکز شهر مثلا خیابان انقلاب به سمت صادقیه برویم، کرایه تاکسی های آنلاین به‌طور میانگین در این مسیر چیزی حدود ١٠ تا ١٢‌هزار تومان است. اگر مسیر را رفت و برگشت در نظر بگیریم، روزانه حدود ٢٢‌هزار تومان برای رفت و برگشتتان نیاز خواهید داشت، ماهانه حدود ۶۶٠‌هزار تومان و سالانه ٧‌میلیون و ٩٢٠‌هزار تومان هزینه رفت و برگشتتان با تاکسی‌های آنلاین در یک مسیر ثابت است.


وسایل حمل‌ونقل عمومی به صرفه ترین مدل تردد

فرض کنیم مسیر انقلاب تا صادقیه را با وسیله نقلیه عمومی طی کنیم. اگر از مبدأ تا ایستگاه مترو با یک کورس تاکسی بروید هزینه یک کورس تاکسی درحال حاضر ١٢٠٠ تومان در تهران است. قیمت بلیت تک سفره مترو ١٠٠٠ تومان است که این هزینه با بلیت‌های اعتباری کمتر تمام می‌شود. ما مبلغ را همان ١٠٠٠ تومان در نظر می‌گیریم. فرض کنید بعد از پیاده شدن در انقلاب ناچارید تا مقصد یک کورس دیگر تاکسی سوار شوید. برای این مسأله هم ١٢٠٠ تومان در نظر بگیرید. در مجموع کرایه رفت با وسایل حمل‌ونقل عمومی ٣۴٠٠ تومان تمام می‌شود. برای مسیر رفت و برگشت روزانه این عدد ۶٨٠٠ تومان تمام می‌شود که در ماه حدود ٢٠۴‌هزار تومان و در‌سال ٢‌میلیون و ۴۵٠‌هزار تومان برایتان هزینه دارد. درواقع هزینه رفت و آمد به یک مسیر ثابت در تهران با مترو حدود ٢‌میلیون و ۴۵٠‌هزار تومان در‌سال می‌شود. گفتنی است هزینه حمل‌ونقل با مترو تقریبا مشابه اتوبوس‌های شهری در تهران است.

یک پنجم خودروهای ایران در خیابان‌های تهران

در شرایطی که یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که استفاده از خودروهای شخصی در تردد روزانه به نفع اقتصاد خانواده‌ها و اقتصاد ملی نیست، با این وجود در تردد ایرانی‌ها استفاده از خودروی شخصی نسبت به تمام مدل‌های حمل‌ونقل می‌چربد و حتی استفاده از سایر وسیله‌های حمل‌ونقل به‌ویژه در سفرهای بین شهری را از مزیت اقتصادی انداخته است. راه آهن و سازمان راهداری و حتی سازمان هواپیمایی از ریزش سالانه مسافرانشان گزارش‌های متعددی منتشر کرده‌اند.

آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهد ٢٠‌میلیون خودروی پلاک شده در کشور وجود دارد. البته جالب است بدانیم از این تعداد خودروی پلاک شده یک پنجم آن معادل ۴میلیون خودرو، سهم شهر تهران است. براساس آمار بانک مرکزی در‌سال ١٣٩۶ از نظر لوازم زندگی ۴٩,۴‌درصد خانوارها از خودروی شخصی، ١۶‌درصد از موتور سیکلت و ١٣.١‌درصد از دوچرخه، استفاده کرده‌اند. بر پایه این گزارش، حمل‌ونقل با رقم ۴۴‌میلیون و ۶۴١‌هزار و ١۵۶ ریال ١٠.۶‌درصد و کالا و خدمات متفرقه نیز با ٣۴‌میلیون و ۵٩٢‌هزار ریال، ٨.٢‌درصد مخارج‌سال گذشته یک خانوار شهری کشور را تشکیل داده اند.

سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی هم در یک همایش ریلی با اشاره به آلودگی هوای تهران و امکان کاهش میزان آن گفته است:”درحال حاضر ١٠٠‌میلیارد نفر سفر حومه‌ای وجود دارد که ۴٠میلیارد نفر سفر آن در کریدورهایی که ریل وجود دارد قابل انجام است حال این‌که سهم ریل از سفرهای حومه‌ای متاسفانه زیر ۵‌ درصد است.” معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: “٣٠‌درصد ورود و خروج خودروها به تهران متعلق به آمار خودروهای حومه‌ای هستند که اگر موفق شویم این میزان را به ریل منتقل کنیم سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت.”

 

منبع: ganjipakhsh.com