حمل و نقل جاده ای به آن دسته از حمل و نقل زمینی گفته می شود که از طریق راه آهن صورت نگیرد
حمل و نقل جاده ای امروزی
حمل و نقل جاده ای از زمانی که انسان نیاز به حمل و نقل را احساس کرد به وجود آمد . حمل کالا در دوران پیشین به صورت امروزی نبود و ابزاری همچون کامیون ، خاور ، وانت و ... که امروز وجود دارند وجود نداشت . لازم به ذکر است که حمل و نقل جاده ای به آن دسته از حمل و نقل زمینی گفته می شود که از طریق راه آهن صورت نگیرد . پس هر جا که سخن از حمل و نقل جاده ای باشد منظورمان حمل و نقل ریلی نمی باشد . زیر ساخت ساختمان حرفه ی ترابری جاده ای را می توان به راه ها و بارگیرها تقسیم کرد .
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای علاوه بر توسعه زیرساخت ها و جاده های کشور با کمک های قابل تأمل در خصوص تأسیس شرکت های حمل و نقل بین المللی و برگزاری آزمون های مدیران ، وظایف نظارتی کلان و برنامه ریزی بلند مدت در این زمینه را انجام می دهد .
موارد استفاده از سرویس های حمل و نقل جاده ای بسیار زیاد و متفاوت می باشند . این کالا می توانند وسایل کشاورزی ، صنعتی ، خرده ریز ، پوشاک ،خوراکی ، لوازم خانگی ، لوازم اداری ، مواد اولیه و .... را شامل شوند .
همچنین وسایل نقلیه ای که در حمل کالا به صورت جاده ای استفاده می شوند باید با شرایط نگهداری کالا هماهنگ باشند و از کابین های مخصوص خود اسفاده کنند . مثلاً در حمل مواد خوراکی مانند گوشت باید از کامیون های یخچالی و برای حمل چوب باید از کامیون های بزرگ با بست های بسیار محکم و ایمن اسفاده شود .
حمل و نقل جاده ای میتواند واسط و تغذیه کننده روش های گوناگون حمل و نقل می باشد . برای مثال بار را از بندر پس از تخلیه ، بارگیری می کند . این روش ترانزیت با وجود نکات مثبت ، دارای عواملی است که نسبت به روش های دیگر کاربرد محدود تری دارد .
این عوامل عبارتند از:
طبیعت فصلی: جاده ها در روز های بارانی یا در صورت بروز سیل و طوفان ، برای ترانزیت ایمن نباشند. ایمنی این روش در مقابل حمل و نقل ریلی ، دریایی و هوایی کمتر است .
حوادث و تصادفات: حوادث و اتفاقات با توجه به آمار ها در حمل و نقل جاده ای بیشتر اتقاق می افتند .
فواصل طولانی: ترانزیت به روش حمل جاده ای معمولا در فواصل طولانی کاربرد ندارد. این روش از لحاظ زمانی به صرفه نیست .
سرعت کم: سرعت این روش در مقایسه با بقیه روش های ترابری معمولا کمتر است .
فقدان سازماندهی و متغیر بودن هزینه: در حمل و نقل زمینی به علت متمرکز نبودن و ساماندهی غیر منظم ، قابلیت اتکا و اطمینان کاهش می یابد . همچنین هزینه ها در شیوه زمینی یکدست نیستند .