امروز : جمعه , ۱۸ آبان ۱۴۰۳

LBS چیست؟

مزیت اصلی سرویس LBS در این است که کاربران تلفن همراه وقتی به محل جدیدی می روند نیازی نیست تا به صورت دستی کد پستی و سایر شناساگرهای مکانی را مشخص کنند تا بتوانند از خدمات مکان مبنا استفاده کنند.  مکان یابی با GPS  یکی از ارکان اصلی این روش است که اجازه چنین کاری را به ما می دهد.

کاربردهای LBS

LBS  (Location-based service) یا خدمات مکان مبنا، سرویس های اطلاعاتی هستند که توسط ابزارهای موبایل در شبکه های بیسیم قابل دسترس هستند. در واقع LBS سرویسی است که هم برای مصارف سرگرمی و هم برای مصارف امنیتی در گوشی های موبایل و از طریق شبکه تلفن از آن استفاده می شود.

با معرفی خدمات GPS خیلی زود شرکت های بزرگ خودروسازی از آن برای ارتقای خدمات وسایل نقلیه شان استفاده کردند، اما با گذشت زمان خودروی بدون GPS دیگر بی معنا شد و انتظار بیشتری از مسیریابی به وجود آمد، برای همین این بار برنامه نویسان تلفن های همراه با استفاده از GPS خدماتی را ارائه کردن که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

تاریخچه LBS :

تحقیقاتی که زمینه ساز ایجاد سرویس LBS به شکل امروزی آن شد، فعالیت های شرکت Ericsson-EuroPolitan  در سال 1995 توسط Jorgen Johansson و پایان نامه کارشناسی ارشد نوشته شده توسط یکی از کارمندان نوکیا به نام  Timo Rantalainen در سال 1995 بود.

و اولین دستگاه اینترنت همراه که قابلیت استفاده از خدمات مکان مبنا را داشت Palm VII بود که در سال 1999 به بازار عرضه شد. 2 تا از اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده بر روی این دستگاه، از اطلاعات مکان یابی تا سطح کد پستی استفاده می کردند و در واقع لقب اولین اپلیکیشن های استفاده کننده از سرویس های مکان مبنا را به خود اختصاص داده اند.

با پیشرفت سرویس LBS  به شکل امروزی، شرکت‌ها چندین راه برای استفاده بهتر از مکانی که شما در آن حضور دارید،  پیدا کردند. ایده های اولیه برای خدمات مبتنی بر مکان برای مواردی مانند یافتن دستگاه ATM،  پیدا کردن سینما, محل برگزاری کنسرت ها، مراکز تفریحی،  باشگاه بدنسازی  و ...بود و یا اپراتورهای تلفن همراه بر اساس مکانی که در آن حضور داشتید، پیام‌هایی را ارسال می‌کردند که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت اما با بهره گیری بیشتر از خدمات LBS کسب‌ وکارهایی مثل اسنپ و تپسی  روی کار آمدند و تبلیغات شرکتها با کمک این سرویس هدفمند شد .

 

باید توجه کرد که خدمات مبتنی بر مکان فقط برای افرادی نیست که می‌خواهند مکان خاصی را پیدا کنند، حتی فروشنده ها هم می‌توانند از این تکنولوژی برای ارسال پیامک به افرادی که در حوالی کسب و کارشان قرار دارند استفاده کنند و به آنها قیمت های پیشنهادی و تخفیفات خود را اعلام کنند. پس اگر روزی از کنار یک رستوران یا مرکز خرید گذشتید و در همان لحظه پیامکی مبنی بر اعلام تخفیف در همان محل دریافت نمودید تعجب نکنید.

 

5 جزء اصلی خدمات مبتنی بر مکان:

    برنامه نرم افزاری

    زیر ساخت تلفن همراه برای جابه جایی اطلاعات

    ایجاد محتوا به منظور عرضه اطلاعات

    ابزار مکان یابی

    تلفن همراه

 

ورود گوشی های هوشمند با سیستم عامل  اندروید یا IOS که قابلیت LBS را در خود داشت، برای توسعه دهندگان امکان استفاده از اطلاعات میلیون ها کاربر را فراهم ساخت.

 

مزایای استفاده از خدمات مکان مبنا برای کسب و کارها:

    جلب توجه مشتریان و افراد

    اطلاع رسانی ها و آگهی های تبلیغاتی هدفمند

    افزایش وفاداری مشتریان

    امکان بهبود کسب و کار با استفاده از داده ها آماری از تعداد مشتریان

    ارسال محتوای تولید شده بر روی اپلیکیشن برای افراد در محدوده خاص

 

مزیت اصلی سرویس LBS در این است که کاربران تلفن همراه وقتی به محل جدیدی می روند نیازی نیست تا به صورت دستی کد پستی و سایر شناساگرهای مکانی را مشخص کنند تا بتوانند از خدمات مکان مبنا استفاده کنند.  مکان یابی با GPS  یکی از ارکان اصلی این روش است که اجازه چنین کاری را به ما می دهد.