بازار خودروهای شاسی بلند و کراس اوور امروزه بسیار داغ است و تقریبا در تمامی نقاط جهان، بخش اعظم بازار متعلق به آنهاست. این خودروها در گذشته بیش از همه برای تردد در معابر صعب العبور و برف خیز محبوب بودند و امروزه با شهر و خیابانها آشتی کرده اند.
سلاطین برف و گِل
بازار خودروهای شاسی بلند و کراس اوور امروزه بسیار داغ است و تقریبا در تمامی نقاط جهان، بخش اعظم بازار متعلق به آنهاست. این خودروها در گذشته بیش از همه برای تردد در معابر صعب العبور و برف خیز محبوب بودند و امروزه با شهر و خیابان ها آشتی کرده اند. اما همواره خودروهایی نیز بوده اند که با بهره گیری از برخی نقاط قوت شاسی بلندها، پا به پای آنها در مسیرهای برفی درخشیده اند. در این میان بساری از این خودروها در مسابقات رالی نیز افتخارآفرینی کرده، جاودان شده اند. در این مطلب به مناسبت برف و یخبندانی که کشورمان را درنوردیده، قصد داریم تا با برخی از این خودروها و عوامل موفقیتشان بیش از پیش آشنا شویم.
آئودی کواترو کوپه
بخش تحقیقات آئودی در دهه 70 میلادی مشغول گسترش دستاوردهای خود در زمینه خودروهای نظامی و آفرود بود که در نهایت سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ این کمپانی با نام کواترو شکل گرفت. در اوایل دهه 80 این سیستم پیشرفته به خودروهای سدان و کوپه این خودروساز ارث رسید و در این میان سری کوپه آئودی 80 با اندکی دخل و تصرف و افزایش امکانات، تحت عنوان آئودی کواترو و در قالب یک کوپه لوکس با توانایی های خیره کننده راهی بازار شد. اما کار به همین جا ختم نشد و آئودی توانست با نمونه تا دندان مسلح همین کواترو کوپه، مسابقات رالی را به راحتی فتح کند. همه این موارد از کواترو یک افسانه ساختند.
میتسوبیشی لنسر Evo
یکی از سلاطین دو دیفرانسیل جهان خودرو که متاسفانه مدتی پیش از خط تولید خداحافظی کرده، سری Evolution میتسوبیشی لنسر است؛ خودرویی که در اوایل دهه 90 میلادی برای رقابت در مسابقات رالی WRC طراحی شد و به لطف موفقیت روزافزونش در این مسابقات محبوبیتی خیره کننده به دست آورد. اما در این میان نباید از توانایی های نمونه خیابانی نیز به راحتی بگذریم. از همان نسل اول Evo، این خودرو تا دندان مسلح از امکانات و تجهیزات پیشرفته ای بود که حرکت در هر مسیری را با حداکثر سرعت امکان پذیر می ساخت. علاوه بر این، درخشش این خودرو در سری بازی های مشهور Gran Tourismo و بدل شدنش به یک نماد، در این محبوبیت بی تاثیر نبود.
لانچیا دلتا اینتگرال
لانچیا در دهه 80 توانست یک بار آئودی دو دیفرانسیل را با مدل 37، تک دیفرانسیل خود شکست دهد. با این حال، دیگر امکان چنین امری در سال بعدی نبود و به همین جهت مهندسان این شرکت طرحی جدید برای مدل بعدی رالی یعنی دلتا S4 عملی کردند. این هیولای دودیفرانسیل اما به خاطر تغییر قوانین امکان درخشش چندانی پیدا نکرد و در نهایت قوانین تغییر کرد. اما لانچیا دست از کار نکشید و نمونه ساده تر موتور جلویی با نام دلتا اینتگرال با الهام از همان تکنولوژی ساخت که توانست در دوره جدید رالی، درخششی باورنکردنی داشته باشد. علاوه بر این، همه علاقه مندان و متخصصان این مدل را یکی از برترین هاچ بک های تاریخ می دانند. همین امر سبب شده تا ارزش این خودرو به شدت رو به افزایش باشد.
سوبارو لگاسی
سوبارو یکی از خودروسازانی است که از دهه 70 میلادی، دو عنصر کلیدی یعنی سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ و پیشرانه 4 سیلندر باکسر را به عنوان المان های اصلی خود حفظ کرده است. در این میان یکی از موفق ترین محصولات این کمپانی که در میان علاقه مندان به عنوان یک خودرو همهجارو و توانمند خانوادگی مطرح شده، لگاسی است. این سدان خانوادگی با روحی اسپرت و ظاهری جذاب، در نسل های متمادی موفق ظاهر شده و نمونه Outback این خودرو نیز در حقیقت یکی از اولین کراس اوورهای جهان بود که از تلفیق یک استیشن کاربردی با سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ شکل گرفت و بعدها یک مدل جداگانه و مستقل شد.
سوبارو ایمپرزا
سوبارو در دهه 90 میلادی برای رقابت با هموطن قدرتمندش یعنی میتسوبیشی، نمونه دو دیفرانسیل ایمپرزا را به میدان فرستاد. این خودرو توانست در دوره هایی میتسوبیشی و سایر رقبا را به راحتی شکست داده، قهرمان مسابقات جهانی شود. گونه های متعددی از این خودرو با مشخصات فنی مختلف و فرم های بدنه گوناگون نیز عرضه شدند که هر یک در بخشی از بازار خودروهای اسپرت و مورد علاقه دوستداران ماجراجویی، موفق ظاهر شدند. ایمپرزا نیز همانند لنسر Evo در سری بازی های Gran Tourism خوش درخشید و توانست در قلب دوستداران بازی های رایانه ای جاخوش کند. برخلاف لنسر Evo که دیگر در میان ما نیست، سوبارو هنوز هم گونه های سریع دو دیفرانسیل ایمپرزا را تولید می کند.
آئودی Allroad
آئودی برای مدت ها سیستم کواترو را در محصولات متعدد خود عرضه کرد که با استقبال شدید خریداران مواجه شد. در این میان اما موفقیت استیشن واگن های دودیفرانسیلی همانند سوبارو لگاسی Outback و ایده های ناب مدل ایگل خودروسازی AMC آمریکا، مهندسان آئودی را بر آن داشت تا یک نمونه استیشن دودیفرانسیل از مدل A6 را بسازند که با نمونه های عادی تفاوت هایی نظیر پیچیدگی بیشتر سیستم انتقال نیرو، تجهیزات مناسب برای عبور از مسیرهای پربرف و ارتفاعی بیشتر داشته باشد. نصب گلگیرهای پلاستیکی سیاه روی بدنه نیز به حس ماجراجویی این خودرو افزود تا در نهایت محصولی جدید با نام Allroad معرفی شود. از سال 1999 تاکنون، این خودرو یکی از محصولات محبوب و پرفروش آئودی است.
منبع: برترینها