امروز : پنجشنبه , ۰۱ آذر ۱۴۰۳

GPS در دریانوردی

سیستم GPS نقش بسیار مهمی را در مدیریت تجهیزات موجود در بنادر و اسکله ها بازی می کند. فن آوری GPS به همراه سیستم اطلاعاتی جغرافیایی کلیدی اساسی در مدیریت جاگذاری کانتینر به صورت خودکار در بنادر بزرگ و مهم دنیاست. سیستم GPS فرایند خودکار برداشتن، انتقال و بارگذاری کانتینر ها با ردیابی آن از لحظه ورود به پورت تا خروج آن ها را تسهیل می کند. بنابراین در حالی که هرساله میلیون ها کانتینر در ترمینال های بنادر جابه جا می شوند، GPS به صورت گسترده ای تعداد کانتینر های گم شده را کاهش داده است که این امر موجب کاهش هزینه های عملیاتی می شود.

سیستم GPS کل جهان را تغییر داده است. استفاده از جی پی اس در دریانوردی به خصوص در کاربردهایی نظیر جستجو و نجات صحت داشته است. GPS سریعترین و دقیق ترین روش را برای ناوبری، اندازه گیری سرعت و تعیین مکان برای دریانوردان فراهم می کند. این موضوع امنیت و کارایی را برای دریانوردان در سراسر دنیا افزایش می دهد.

جی پی اس در دریانوردی

در ناوبری دریایی تعیین موقعیت مکانی کشتی برای افسر کشتی هم در دریاهای آزاد و هم در بنادر و راه های دریایی پر رفت و آمد بسیار حائز اهمیت است. نیاز به اطلاعات دقیق موقعیتی حتی در مواقعی مانند ورود و خروج کشتی به بندر اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند. ترافیک کشتی ها و دیگر خطرهای احتمالی راه های آبی، دقت مانور شناورها و کشتی ها و خطر تصادفات را بسیار دشوارتر می کند.
امروزه دریانوردان و اقیانوس شناسان به طور فزاینده ای از GPS در نقشه برداری زیر آب و مکان یابی نقاط خطرزا استفاده می کنند. همچنین شناورهای ماهیگیری نیز به منظور تعیین مکان بهینه ماهیگیری و ردیابی مهاجرت ماهی ها از این سیستم استفاده می کنند.
ارتقا ساده سیگنال GPS که به DGPS مشهور است دقت بسیار بالا و همچنین امنیت بالایی را در مناطق تحت پوشش برای کاربردهای دریانوردی فراهم آورده است. بسیاری از کشورها DGPS را به منظور تعیین موقعیت شناورهای دریایی و لایروبی به کار می گیرند. این ارتقا ناوبری بندرگاهی را نیز گسترش می دهد.

دولت ها و سازمان های صنعتی در سراسر دنیا در حال همکاری با یکدیگر جهت افزایش استانداردهای کارایی برای سیستم اطلاعاتی و مشاهده چارت الکترونیکی (ECDIS) هستند که برای اطلاعات موقعیت یابی از GPS و DGPS استفاده می کنند. این سیستم ها تحول بزرگی در ناوبری دریایی بوجود آورده و در جایگزینی کاغذها و چارت های کاغذی دریایی نقشی پیشرو دارند. توسط DGPS موقعیت مکانی و اطلاعات راداری می توانند روی چارت الکترونیکی مشاهده شوند و پایه ی IBS (سیستمی که در حال نصب بر کشتی های تجاری است) را شکل گیرد.
سیستم GPS نقش بسیار مهمی را در مدیریت تجهیزات موجود در بنادر و اسکله ها بازی می کند. فن آوری GPS به همراه سیستم اطلاعاتی جغرافیایی کلیدی اساسی در مدیریت جاگذاری کانتینر به صورت خودکار در بنادر بزرگ و مهم دنیاست. سیستم GPS فرایند خودکار برداشتن، انتقال و بارگذاری کانتینر ها با ردیابی آن از لحظه ورود به پورت تا خروج آن ها را تسهیل می کند. بنابراین در حالی که هرساله میلیون ها کانتینر در ترمینال های بنادر جابه جا می شوند، GPS به صورت گسترده ای تعداد کانتینر های گم شده را کاهش داده است که این امر موجب کاهش هزینه های عملیاتی می شود.
اطلاعات جی پی اس در سیستمی با نام سیستم شناسایی خودکار جاسازی می شود. سیستم شناسایی خودکار که توسط سازمان دریانوردی بین المللی پشتیبانی می شود به منظور کنترل ترافیک راه های دریایی شلوغ به کار می رود. این سرویس نه تنها برای ناوبری حیاتی است بلکه به طور فزاینده ای برای تقویت امنیت پورت ها و راه های آبی به کار می رود.
سیستم شناسایی خودکار از یک سیستم پاسخ دهنده خودکار (TRANSPONDER SYSTEM) که بر روی باند دریایی VHF کار می کند استفاده می کند و قادر است تا ارتباط بین کشتی ها و کشتی به ساحل را برقرار کند. این سیستم همچنین قادر است اطلاعات انتقالی مربوط به شناسایی کشتی، مکان جغرافیایی، نوع کشتی و اطلاعات بار را مخابره کند.

به واسطه اینکه در این مخابرات موقعیت مکانی کشتی جاسازی شده است، تمامی اطلاعات اساسی درباره حرکت کشتی می توانند به صورت خودکار در نمودارهای الکترونیکی بارگذاری گردند. امنیت کشتی هایی که از این سیستم استفاده می کنند نیز به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته است.
درنهایت با مدرن سازی GPS دریانوردان می توانند به دنبال سرویس بهتری باشند. به علاوه ایالات متحده نیز در حال افزودن 2 سیگنال غیر نظامی اضافی است. دسترسی به این سیگنال های جدید به معنای دقت بیشتر، دسترسی بهتر و سلامت بهتر سیستم برای تمامی کاربران است.

 

 

 

 

منبع: اورنگ