امروز : شنبه , ۰۱ دی ۱۴۰۳

GPS ملی

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت با تأکید بر این که این سامانه نقطه‌یاب ایرانی ضریب امنیتی بسیار بالاتری نسبت به جی‌پی‌اس دارد،‌ گفت: GPS زیر نظر و رصد کامل آمریکا قرار دارند.

چیزی با عنوان GPS ملی وجود دارد؟

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالعه کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بر روی موضوع کاهش تصادفات گفت: سامانه بومی GPS بر اساس آنتن‌دهی سیم‌کارت‌های تلفن همراه با کمک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در دست طراحی است.

وی با ذکر این که کارخانه‌های خودروسازی مکلف به نصب این سامانه بر روی همه خودروها خواهند شد، اظهار داشت: از آنجا که 70 درصد تصادفات ما در کشور ناشی از بی‌احتیاطی راننده است و هزینه بسیاری به بیت‌المال وارد می‌کند، با این سامانه می‌توانیم سرعت را لحظه به لحظه کنترل کرد.

ابوترابی با اعلام اینکه نام سامانه GPS ایرانی «نبأ» است، ‌گفت: نصب این سامانه شش مزیت دارد؛ اول آنکه سرعت خودرو را در نقاطی که همراه اول، ایرانسل و یا رایتل آنتن می‌دهد به‌صورت آنلاین به مرکز کنترل ترافیک ارسال و دوم خودروهای سرقتی را مکان‌یابی می‌کند.

وی از ثبت لحظه‌ای تخلفاتی چون بی‌توجهی به تابلوی ورود ممنوع و پارک دوبل در خیابان‌ها به‌عنوان دو مزیت دیگر سامانه بومی نبأ نام برد و اظهار داشت: به‌واسطه نصب این سامانه، اگر خودرویی در مسیرهای جاده‌ای دچار مشکل شود و یا واژگون شود، امدادرسانان فوراً از حادثه مطلع شده و برای امداد اعزام می‌شوند.

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت با تأکید بر این که این سامانه نقطه‌یاب ایرانی ضریب امنیتی بسیار بالاتری نسبت به جی‌پی‌اس دارد،‌ گفت: GPS زیر نظر و رصد کامل آمریکا قرار دارند.

وی با اعلام اینکه پیش‌بینی بر این است که به میزان 40 یا 50 درصد تصادفات پس از نصب الزامی سامانه نقطه‌یاب ملی کاهش یابد، عنوان داشت: پس از تکمیل طرح سامانه نبأ همه شرکت‌های داخلی از جمله اسنپ و تپسی هم ملزم به استفاده از آن خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور از یک سال پیش در کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و با همکاری وزارت دفاع و نیروی انتظامی در دست مطالعه است، افزود: مجموعه زیان کشور از تصادفات، اعم از خسارت‌های مالی و جانی و نیز هزینه‌های انتظامی و قضایی ناشی از آن، امروز 16 هزار میلیارد تومان است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: برای کاهش نقش عامل انسانی در تصادفات که امروز 70 درصد است در کمیته امنیت داخلی کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که به جای صرف این همه هزینه برای دوربین در جاده‌ها و دیگر سامانه‌های نظارتی، طرح جدیدی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان وزارت دفاع کلید بزنیم.

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برآورد اولیه از هزینه نصب سامانه نبأ بر روی خودروها 300 هزار تومان است، که در قیمت ماشین تحویلی از کارخانه لحاظ می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح که هم‌اکنون به‌طور مشترک از سوی چند شرکت دانش‌بنیان در حال تدوین و تکمیل است، فعلاً به‌صورت فاز مفهومی به اتمام رسیده است و حدود دو سال اجرای آن به‌طول می‌انجامد، چون باید طرح، ابتدائاً در کمیسیون شوراها و امور داخلی و مجلس تصویب شده و سپس استانداردهای الزامی خودرو تغییر کند.

 

توضیح درباره خبر:

خبری از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران منتشر شده؛ که اشاره به این مسئله دارد که بزودی باید از سامانه بومی GPS ملی در خودروهای تولید داخل استفاده شود. این سامانه با نصب سیم کارت‌های تلفن همراه فعال شده و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری نیروی انتظامی در حال طراحی آن هستند!

اینکه از سامانه‌ای به نام GPS ملی در تولیدات داخلی استفاده شود، بسیار خوب و پسندیده است؛ اما سامانه‌ای که مسئولان از آن صحبت می‌کنند چیزی مشابه با سامانه‌های ناوبری نوین جهانی از جمله GPS ایالات‌متحده آمریکاست! این سامانه سرعت شما را لحظه به لحظه کنترل کرده و  از سیم کارت‌های همراه اول، ایرانسل و رایتل پشتیبانی می‌کند.

سامانه GPS ملی یا نبأ سرعت شما را به شکل آنلاین به مرکز کنترل ترافیک گزارش داده و خودروی‌های سرقتی را مکان‌یابی خواهد کرد. با نصب این سامانه اگر دچار سانحه رانندگی شوید؛ بلافاصله امدادرسانان مطلع شده و به کمک شما می‌آیند.

اینها تنها بخشی از ویژگی‌های سامانه GPS ملی است که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرح داده و هزینه نصب آن برروی هر خودرو را ۳۰۰ هزار تومان برآورد کرده است.

جدا از افزایش قیمتی که به واسطه نصب چنین سیستمی برروی خودروهای داخلی اعمال خواهد شد؛ باید به این نکته توجه داشت که عملا کشور ما ماهواره‌هایی در حد و اندازه GPS ایالات‌متحده آمریکا ندارد. بنابراین یا باید از ماهواره‌های چینی استفاده کرد و یا منت روسیه را کشید! که این کار بعید بوده و هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

بنابراین سامانه ملی ما ظاهرا از دکل‌های مخابراتی برای مکان‌یابی استفاده کرده و به کنترل رفتار شما در طول رانندگی می‌پردازد؛ اما آیا دکل‌های مخابراتی دقیق هستند؟ پاسخ قطعا منفی بوده و این امکان وجود ندارد که با استفاده از دکل‌های مخابرتی به طور دقیق اطلاعات را دریافت کرد. البته اگر فرض را بر این بگیریم که چنین امکانی فراهم باشد؛ باید فکری برای دیتاهای ارسالی سیم کارت‌ها و سرورهای آنها کرد!

بله! آنچه می‌توان فهمید این است که اگر این سامانه واقعا ملی باشد؛ پس GPS نیست! زیرا GPS به مجموعه‌ای از ماهواره‌های مخابراتی می‌گویند! حال به نظر شما کشور ما چند ماهواره مخابراتی فعال دارد! اگر از ماهواره‌های دیگر استفاده می کنید(چین و روسیه) در این صورت از واژه ملی نباید استفاده کرد!

اگر هم منظورتان همان دکل‌های معروف است؛ لطفا به ما بگویید ماهواره آنها کجاست؟ از کجا می‌آید و به کجا می‌رود!  مطمئن هستید که واقعا ملی هستند؟ یا مثل خودروهای ملی کشور از قطعات چینی استفاده می‌کنند! برخی از خودروسازان بزرگ جهان با تکنولوژی و هزینه خودشان امکاناتی مشابه با سامانه ملی GPS ایران را فراهم کرده‌اند؛ ولی به هیچ عنوان وقت وزارت دفاع و نیروی انتظامی کشورشان را نگرفته‌اند!

 

گردآوری از سایت های دیگر