بازار خودرو پس از تعطیلات نوروز شاهد چه اتفاقاتی خواهد بود؟ آیا ممکن است بعد از تعطیلات عید قیمت خودرو شاهد نوساناتی باشد؟ چه مولفههایی در این مورد میتوانند به پیشبینی بازار کمک کنند؟
سرنوشت بازار خودرو بعد از عید چه خواهد شد؟
بازار خودرو در سال ۹۷ روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت اما آیا در سال ۹۸ وضعیت مثل سال گذشته خواهد بود؟ آیا قیمت خودرو در سال ۹۸ هم مثل سال ۹۷ پرنوسان خواهد بود؟ قیمت خودرو در تعطیلات پس از نوروز امسال چه خواهد شد؟
بازار خودرو در سال گذشته با وجود نوساناتی که داشت اما در روزهای پایانی سال شاهد کاهش ناچیز قیمتها بود. در این مورد وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۷ اسفند ماه از کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو خبر داد و گفت: در چند ماه گذشته تولید دو خودروساز اصلی کشور بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه در روز بود که الان این رقم به بیش از ۴ هزار دستگاه رسیده این یعنی تولید بیشتر شده و قدرت ایفای تعهدات خودروسازان هم بیشتر شده و ما این روند را ادامه خواهیم داد.
بنابراین مقوله تولید به نظر میرسد نقش قابل توجهی در قیمت خودرو در سال جدید دارد. برنامههای وزارت صنعت برای خودروسازی نیز حاکی از این است که بیش از ۱۰۰ پروژه در حوزه خودروسازی برای سال ۱۳۹۸ تعریف شده است.
با این حال فرا رسیدن ایام نوروز باعث شده که برخی از رسانهها از جمله دنیایاقتصاد پیش از پایان سال گذشته هشدار دهند که شاید این ایام باعث کاهش یا توقف روند تولید پیش از سال گذشته شود. بدین ترتیب شاید انتظار وجود همان روند قیمتهای سال گذشته در ایام پس از عید چندان منطقی به نظر نمیرسد. با این حال اگر روند تولید خودرو در سال ۹۸ طبق وعده مسوولان صعودی باشد در بقیه ماههای سال شاید بازار باثباتتری را شاهد باشیم.
در عین حال چالشهای صنعت خودرو را نمیتوان نادیده گرفت که مسائلی مثل کمبود قطعات و افزایش هزینه تولید در دورههای گذشته مشکلاتی را برای تولید آنها به وجود آورده بود. اسفند ماه سال گذشته بازوی پژوهشی مجلس هشدار داد، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا براساس صورتهای مالی میاندورهای ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه سال ۹۷ به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
درباره تورم خودرو (افزایش هزینه تولید خودرو) نیز مرکز پژوهشهای مجلس در همان گزارش مذکور به تغییرات قیمت مواد اولیه مصرفی در صنعت خودرو در آبان ماه ۹۷ نسبت به اسفند ماه ۹۶ اشاره کرده که بررسی این تغییرات حاکی از تورم حدود ۸۵ درصدی در مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو است.
از سوی دیگر بحران پیشفروش خودرو را نیز نمیتوان نادیده گرفت که احتمالا در قیمت خودرو سال جدید میتواند اثرگذار باشد. اگر بار دیگر تعهدهای خودروسازان عملی نشود احتمالا این ماجرا به بازار خودرو نیز سرایت میکند و قیمتها را متاثر خواهد کرد.
در همین حال کاهش قیمت خودروهای داخلی در اولین گزارشهای تجارتنیوز از بازار امسال قابل مشاهده است. بر این اساس، در روزهای نخست سال ۹۸ قیمتها در بازار خودروهای داخلی سیر نزولی داشته است. خودروهای دنا و پژو GLX ۴۰۵ در هفته نخست امسال بیشترین کاهش قیمت را داشتهاند.
اما قیمت خودروهای خارجی در سال ۹۸ با یک روند صعودی به نظر میرسد شروع شده است. بر این اساس، شروع سال ۹۸ در بازار برخی خودروهای خارجی همراه با افزایش قیمت قابل توجهی بوده است. در برخی از مدلهای خودروهای خارجی قیمتهایی در آگهیهای فروش آنها مشاهده میشود که نشان میدهد روند صعودی قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشتهاند.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز درباره قیمت خودروهای خارجی در امسال میگوید: با وجود تشدید تحریمها وضعیت واردات خودروهای آمریکایی، اروپایی و چینی در سال ۹۸ سختتر خواهد شد و قیمتها نیز ۲۰ درصد گران میشود.
با این حال باید دید آینده قیمت خودرو چه میشود؟ آیا پس از کاهش تولید به دلیل ایام تعطیل نوروز خودوسازان میتوانند روند تولید را مجددا صعودی کنند تا بازار روی آرامش به خود بگیرد؟
منبع: تجارت نیوز