رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران می گوید: افرادی که خودرو دارند، قیمت های سلیقه ای می دهند، اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار موجود باشد.
تورم و التهاب باورنکردنی در بازار خودرو
رصد قیمت های خودرو در ساعت های پایانی معاملات روز گذشته حکایت از ارقام عجیب و غریبی داشت؛ ارقامی که حتی در مقایسه با هجدهم فروردین ماه امسال تفاوت های اساسی داشته و مشتریان و مصرف کنندگان خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش ها پیدا نمی کنند.
به طور نمونه پژو 206 تیپ 2 که 18 فروردین ماه 72 میلیون تومان قیمت داشت، دیروز به 95 میلیون تومان رسید. پژو 206 وی 8 در مدت یاد شده از 88 میلیون تومان به 114 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 از 86 میلیون به 112 میلیون تومان، سمند ال. ایکس از 72 میلیون به 86 میلیون تومان، پژو 405 جی. ال. ایکس از 68.5 میلیون به 85 میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از 245 میلیون به 330 میلیون تومان رسید.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران می گوید: افرادی که خودرو دارند، قیمت های سلیقه ای می دهند، اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار موجود باشد.
به اعتقاد «سعید موتمنی» اگر خودروسازان داخلی قادر به تامین نیاز بازار نیستند، وزارت صنعت باید دستکم اجازه ورود خودروهای زیر 10 تا 15 هزار دلار کارکرده به داخل را صادر کند. وی بیان داشت: حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو به بازار، بازگشت آن به حالت عادی و خروج از بی تعادلی را هفته ها به تاخیر می اندازد.
موتمنی به گذشت 18 روز از آغاز مجدد فعالیت بازار پس از پشت سرگذاشتن عید اشاره کرد و گفت: تاکنون التهاب بازار فروکش نکرده و شاهدیم قیمت ها بطور ساعتی در بازار بالا می رود.
وی اظهار داشت: افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی و رشد پنج تا 30 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در چند روز اخیر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و هیچ اتفاقی در سایر بازارها از جمله طلا، سکه و ارز نیفتاده که چنین رشد قیمتی را شاهد باشیم.
این مقام صنفی به قیمت 480 میلیون تومانی مزدا 3 گروه بهمن در بازار اشاره کرد و گفت: پارسال همین موقع با چنین مبلغی می شد یک تویوتا لندکروز کارکرده خریداری کرد.
وی ادامه داد: در حالی که اسفندماه پارسال با عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان، وضعیت آرامی را در بازار شاهد بودیم، اما اکنون دوباره بازار ملتهبی را شاهد هستیم.
موتمنی در عین حال خاطرنشان ساخت که در طرف تقاضا نیز مردم برای خرید خودرو صف نکشیده اند، اما آنانی که پول دارند نسبت به خرید اقدام می کنند و خودروها را از پارکینگی به پارکینگ دیگر جابجا می کنند.
وی تاکید کرد: ثبات بازار مستلزم عرضه خودرو است.
مشاهدات میدانی حاکی است در واپسین ساعت های معاملات دیروز، هر دستگاه پراید 111 به 51 میلیون تومان، پراید 131 به 47.5 میلیون تومان، ساینا 61 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 155 میلیون تومان، پژو 207 دنده ای 124 میلیون تومان، پژو 405 اس. ال. ایکس 88 میلیون تومان، پژو پارس دنده ای 101 میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک 147 میلیون تومان، پژو پارس ال. ایکس (TU5) معادل 120 میلیون تومان، سمند ال. ایکس 85 میلیون تومان، سمند ای. اف7 به 89 میلیون تومان، سمند دوگانه پایه گازسوز 94 میلیون تومان و رانا 90 میلیون تومان قیمت خورد.
همچنین هر دستگاه هایما اس 5 به 300 میلیون تومان، هایما اس 7 به 320 میلیون تومان، دانگ فنگ اچ. سی. کراس 155 میلیون تومان، پژو 2008 به 410 میلیون تومان، سوزوکی گراند ویتارا به 550 میلیون تومان، ساندرو 185 میلیون تومان و ساندرو استپ وی 200 میلیون تومان قیمت گذاری شد.
افزایش قیمت ها اکنون ساعتی شده و به هیچ عنوان نمی توان قیمتی برای خودروها به مشتریان ارائه داد.
منبع: ایرنا