امروز : دوشنبه , ۱۰ دی ۱۴۰۳

بازار خودرو فاجعه باراست

بازار خودرو فاجعه باراست و تمام. همه به این موضوع آگاهیم، اتفاقات سال گذشته و خصوصا یک ماه اخیر را میدانیم و توضیج دوباره ی آن از حوصله این متن خارج است.

اقدام مسئولین در راستای برگشت آرامش به بازار خودرو

سایت های خرید و فروش مجازی خودرو در چند روز گذشته اقدام به حذف قیمت ها کردند و این حرکت از ابتدای این هفته در بازار خودرو نمود پیدا کرد.
نخستین روز هفته یعنی شنبه 14 اردیبهشت ماه بازار خودرو با یک شوک نسبتا زیادی روبرو شد. از تعداد معاملات کاسته شد و بیشتر خودرو هایی که در صف مراکز شماره گذاریی حضور داشتند خودروی خود را در هفته قبل قولنامه کرده بودند.
روزهای بعد تعداد آگهی ها رفته رفته بیشتر شد و آگهی های قبلی به روز شدند. در پنجره ی قیمت آگهی ها عبارت " توافقی " نوشته شده ولی در متن برخی آگهی ها می توان قیمت هم مشاهده کرد.
همچنین دسته بندی سایت ها علیرغم عدم نمایش قیمت همچنان قابل استفاده هستند و با انتخاب " ارزانترین " همچنان می توانید آگهی های ارزان تر را پیدا کنید و با تماس تلفنی قیمت را جویا شوید.

بی انصاف نباشیم، این حرکت بی تاثیر نبوده و حداقل ثباتی کوتاه مدت درقیمت ها ایجاد کرده است.قیمت هایی که در بازار خودرو های داخلی گاها تا روزانه 5 میلیون افزایش پیدا می کردند، حالا 3 4 روزی می شود که افت چند میلیونی هم تجربه کرده اند که یعنی این راه، برای جلوگیری از افزایش قیمت ها راه حل کوتاه مدت خوبی بوده است و تا حدودی موفق.اما بحث ومسئله ی اصلی نباید فراموش شود؛ انگشت اتهام در این مورد ابتدا به سمت برخی رسانه ها بر می گردد.

استارت ریزش قیمت خودرو ها در بازار
کاهش چشمگیر قیمت ها!
روند نزولی کاهش قیمت خودرو در بازار قابل رویت است.


و .... تیتر هایی از این دسته...

قضاوت آنکه این تیتر ها از کجا آمده، با چه انگیزه ای درج شده و آیا رسانه های مذکور برای تولید این تیتر ها تحت فشار ارگان خاصی قرار گرفته اند و یا فاکتور خوب (!) برای آنها در نظر گرفته می شود، به عهده شما.
اما آنچه عیان است و گویا حاجت است که بیان شود، آن است که قیمت خودرو با این تیتر های زرد و بی ارزش کاهش نخواهد یافت.
خودرویی که در یک هفته 40 میلیون تومان افزایش یافته، باید حداقل 40 میلیون تومان نیز کاهش پیدا کند تا بتوان به آن تیتر " ریزش قیمت " داد.
پس اگر از این دسته تیترها به چشمتان برخورد بدانید که هدف چیزی جز شیرین کردن دهان بازار با حلوا حلوا کردن نیست....
حداقل تا زمانی که مسئولان راه حل جدیدی برای درمان این فاجعه خودرویی نیندیشند.
بدون شک اولین موردی که در حال حاضر بیش از هر دلیل دیگری بازار خودرو را به این وضعیت در آورده، عدم همخوانی عرضه و تقاضای خودروست که حاصل توامی از کاهش تولید داخلی و جلوگیری از واردات خودرو می باشد.
عدم نظارت برای حل این مسئله در سریع ترین زمان ممکن، آینده ای بسیار تاریک تر از هم اکنون را برای خودرو خواهد ساخت...

 

منبع: Car.ir